Graham Hill se narodil ve skromných poměrech 15. února 1929 v Hampsteadu, což je část Londýna. Jeho raná léta byla formována v prostředí, kde byly materiální zdroje omezené, ale rodina mu poskytovala podporu a díky tomu vyrostl.
Už v mládí se zajímal o motorové sporty, což ho přivedlo k jeho první práci jako inženýr v motocyklové garáži, kde získal dovednosti, které uplatnil v závodním světě. Jeho kariéra v F1 začala v roce 1958 a během 17 let se zúčastnil více než 176 Grand Prix, kde dosáhl 14 vítězství a 36 pódiových umístění v závodě.
Byl známý svou technickou zdatností a schopností excelovat na náročných okruzích, což z něho dělalo obávaného konkurenta. První vítězství získal v Nizozemsku v roce 1962 a následné získání titulu mistra světa byly jen začátkem.
V roce 1968 Hill opět ukázal svou vynikající schopnost adaptace na nové podmínky a právě v této sezóně si připsal druhý mistrovský titul. Stalo se tak dokonce navzdory silné konkurenci a technologickým inovacím. Jeho úspěchy však překročily hranice Formule, ale ani zde už nebyla jeho motoristická kariéra bez překážek.
Obecně ale platí, že Graham Hill překonal řadu výzev a dokázal, že jeho talent byl opravdu mimořádný. Začneme však jeho kariérou v F1.
Graham Hill vstoupil do světa Formule 1 v roce 1958, svou kariéru v této královské sérii ukončil v roce 1975. Za toto období ukázal, že jeho schopnosti překračují běžný rámec a to i ve světle revolučních změn, které v té době přicházely. Kariéru začal v týmu Lotus, později působil i v týmech BRM, Brabham a Embassy Hill.
Jeho začátky byly skromné, ale jeho neúnavná práce, technické znalosti a závodní schopnosti mu rychle pomohly získat uznávání. Po čtyřech letech, v roce 1962, dosáhl svého prvního velkého úspěchu, když získal první mistrovský titul.
Druhý titul přišel později, až v roce 1968, což bylo období intenzivního soupeření. Hill však dokázal využít svých zkušeností ke zdolání konkurence.
V této sezóně vyhrál několik klíčových závodů včetně svého tehdy již pátého vítězství na Monacké Grand Prix, která patří mezi nejtěžší v kalendáři F1. V následujících letech dokázal přidat na této Velké ceně už jen jedno vítězství, o rok později. Třetí titul už sice také nepřidal, ale přesto se do historie F1 zapsal.
Během své kariéry tak získal dva mistrovské tituly a stal se známým pro svou schopnost úspěšně soupeřit na různých druzích okruhů a prakticky za každého počasí. Dohromady nasbíral 270 bodů a 13krát si vybojoval Pole position.
Kromě svých významných úspěchů v F1 se Hill zapsal do historie motorsportu také svým působením v závodě Indianapolis 500 a 24 hodin Le Mans. Tyto akce představovaly vrchol jeho kariéry ve vytrvalostních i oválových závodech, které ukázaly jeho všestrannost a schopnost přizpůsobit se různým typům prostředí.
V roce 1966 překvapil motorsportovní svět tím, že vyhrál Indianapolis 500. Tento úspěch byl o to významnější, že přišel v době, kdy bylo pro evropské závodníky velmi neobvyklé soutěžit a uspět v této především americké události.
Kromě svého triumfu v Indianapolis 500 získal vítězství iv závodě Le Mans v roce 1972. Toto vítězství bylo součástí jeho snahy dosáhnout tzv. vítězství. Triple Crown od Motosport, což je ocenění pro vítězství v Monacké Grand Prix, Indianapolis 500 a 24 hodin Le Mans. Hill je jediným závodníkem v historii, kterému se to podařilo.
Tak, jako řada jiných legend světa F1, i Graham Hill zemřel předčasně, 29. listopadu 1975. Zahynul při letecké nehodě, když se vracel z testovacích jízd ve Francii. Letadlo, kde byl Hill pilotem, narazilo nečekaně do stromů v mlze.
On, stejně jako všichni ostatní na palubě, tragicky zahynuli. Jeho smrt zanechala ve světě motorsportu hluboký smutek, ale naštěstí v rodině měl pokračovatele.
Damon Hill, syn Grahama Hilla, totiž zdědil talent po otci a tak pokračoval v rodinné tradici. Narodil se v roce 1960 a do světa Formule 1 vstoupil v 90. letech. Už na první pohled bylo jasné, že dědictví svého otce může důstojně obhájit.
Svou kariéru začal v roce 1992 jako testovací jezdec pro tým Williams-Renault. Už následující rok se stal plnohodnotným závodníkem a ačkoli se tomu tak stalo relativně pozdě, protože mu bylo 32 let, dokázal, že má talent a odhodlání uspět na nejvyšší úrovni. V letech 1993 až 1996 tak jezdil Damon Hill za stáj Williams.
První vítězství v Grand Prix dosáhl v roce 1993 na Hungaroringu a během svého působení v týmu Williams Hill vyhrál celkem 21 závodů. Jeho nejvýznamnějším úspěchem však byl zisk mistrovského titulu v roce 1996, čímž se zapsal do historie.
Damon Hill se totiž stal prvním synem šampiona F1, který také získal titul ve Formuli 1. Navzdory množství slavných dynastií se to prvnímu podařilo až jemu.
Po odchodu z Williamsu se přidal k týmu Arrows v roce 1997 a později k Jordanu, kde závodil do roku 1999. Zde už nezaznamenal takové úspěchy, například ve stáji Arrows získal jen jedno pódiové umístění, když skončil druhý v Maďarské Grand Prix 1997. Poslední vítězství v kariéře získal v Jordánsku v Belgii v roce 1998.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024